Home
SR
Strefa Rodzica
Powrót

Na tym blogu piszemy: o tym jak to jest być dzieckiem i rodzicem, jak zamiast programować – dobrze wychować, o zdrowiu, o inspiracjach i trendach, które sprawiają, że dzieciństwo jest piękne.
28.09.2017

Nauka ręcznego pisania jest ważna

W  zespole szkół we włoskim regionie Molise dzieci uczą się właściwego trzymania długopisu. 

Informacja ta niektórych zadziwiła, bo przecież ministerstwa oświaty w wielu krajach przeznaczają miliony na cyfryzację szkół i przedszkoli. Nauczyciele we włoskiej szkole doszli do wnioski, że umiejętność właściwego trzymania długopisu czy ołówka w ręku powoli zanika i należy uczyć młode pokolenia, by jej nie zatraciły.

Pedagodzy doszli do wnioski, że nie chodzi wyłącznie o to, jak poprawnie wziąć do ręki długopis. Sprawa jest poważniejsza. Jak twierdzi cytowana przez włoskie media wicedyrektor szkoły Teresa D’Elisa: „W ostatnich latach wraz z użyciem narzędzi multimedialnych stracono też poczucie znaczenia pisma i zmienił się język. Zauważyliśmy też poważne trudności w procesie myślenia”. Akcji nauczania trzymania długopisów i piór przyświeca hasło: „Kto dobrze pisze, ten dobrze myśli”. I dużo w tym racji.

Na prawidłowy uchwyt ołówka, pióra, czy kredek ogromny wpływ mają manualne zabawy już od najmłodszych lat. Chodzi o nawlekanie, wyklejanie, rysowanie, przelewanie, przesypywanie i lepienie. To właśnie te czynności rozwijają małą motorykę, która jest odpowiedzialna za precyzję ruchów oraz sprawność palców i dłoni.

Dlaczego jeszcze pisanie ręczna jest tak ważne i dlaczego przygotowujemy najmłodsze dzieci w Ala ma kota do pisania i uczymy pisania ręcznego starsze dzieci?

  • Badania przeprowadzone m.in. przez profesor Virginię Berninger z University of Washington w Seattle na pacjentach w trakcie rezonansu pokazują, że uczniowie piszący szkolne wypracowania ręcznie mają bogatsze słownictwo i są bardziej kreatywni.
  • U dzieci w wieku przedszkolnym w mózgu tworzą się miliardy połączeń synaptycznych. Pisanie ręczne stymuluje aktywność mózgu i rozwój tych połączeń.
  • Operowanie kredkami i ołówkiem wspiera koordynację ruchów mięśni i motoryki małej, związanej z opanowaniem umiejętności posługiwania się małymi przedmiotami i narzędziami.
  • Samodzielne odręczne pisanie i rysowanie angażuje lewy zakręt wrzecionowaty (odpowiedzialny między innymi za przetwarzanie informacji leksykalnych, czytanie), zakręt czołowy dolny (odpowiedzialny za ośrodek czołowy mowy) oraz tylną korę ciemieniową (odpowiedzialną za orientację przestrzenną).
  • Podczas nauki pisania wymagania psychoruchowe są specyficzne, odmienne dla każdej litery alfabetu, a pisanie liter w różnych kombinacjach i połączeniach uczy koncentracji.

A poza tym wszystkim, pisanie ręczne to też wielka przyjemność i radość tworzenia. Pisząc starannie słowa, kontemplujemy je, a przekazowi, które niosą, dodajemy duszę. Tak więc dajmy dzieciom długopisy do rąk!

Przeczytaj także

×
×