W przedszkolach Ala ma kota pokazujemy dzieciom otaczający je świat. podczas zajęć edukacyjnych w ostatnich latach podróżowaliśmy po Polsce i świecie; wspólnie lataliśmy w kosmos i odwiedzaliśmy krainy dinozaurów. Poznawaliśmy największe wynalazki, odkrycia i dzieła sztuki. W trakcie ostatnich wakacji sprawdzaliśmy co w trawie piszczy.
Projekt Ciało Człowieka
Dobrze wiemy, że Przedszkolaki chętnie uczą się nowych rzeczy. Czasem warto przyjrzeć się samemu sobie i poznać to co nam najbliższe!
Odkrywamy tajniki naszego ciała, jego wygląd, budowę, nazwy najważniejszych narządów i ich funkcje. Będziemy się wspólnie zastanawiać co robić, żeby o nie dbać, znajdziemy odpowiedz na pytania dlaczego gdy płaczemy to często pojawia nam się katar, dlaczego potrafimy rozpoznawać różne smaki, ile mamy kości i czym się różni okulista do ortopedy.
Jak zwykle zapraszamy ciekawych gości, którzy pomagają nam lepiej poznać tajniki naszego CIAŁA, przygotujemy wartościowe warsztaty i atrakcyjne pomoce dydaktyczne.
W starszych grupach – rozszerzeniem naszego projektu CIAŁO są zajęcia dotyczące zdrowia i higieny. Wierzymy bowiem, że dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia.
W przyjazny sposób staramy się starali pokazać dzieciom dlaczego nie powinno się pożyczać swojego ręcznika czy grzebienia i po co zasłaniamy twarz kaszląc. Wspólnie zastanawiamy się nad tym, jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja ciała podczas pracy przy stoliku i dlaczego właściwe oświetlenie miejsca pracy jest tak ważne. Rozmawiamy o zaletach uprawiania sportu i właściwej diety.
Oni zmienili świat
Dzieci są ciekawe świata, zadają pytania i oczekują odpowiedzi. Skąd mamy telefon? Kto wymyślił samochód? Skąd pochodzi światło? Kto namalował te kwiatki? Kto to jest chemik? Co to jest Kosmos?
Chcemy naszym przedszkolakom przedstawić ludzi ciekawych świata, którzy jako dzieci zadawali pytania, a jako dorośli zmieniali świat i jego historię. W kolejnych miesiącach poznamy życie i dzieła sławnych na cały świat osób: Kolumba, Van Gogha, Coco Chanel, Gutenberga, Forda, Bella, Armstronga, Edisona. Pamiętając o tym, że każda kultura ma swoje korzenie i warto je pielęgnować, wśród sławnych osób – naszych bohaterów – pochodzących z Polski: Chopin, Kopernik, Skłodowska–Curie.
Może dzięki naszemu projektowi niektóre dzieci, odkryją drzemiące w nich talenty? Może przyczynimy się do wyboru profesji lub zawodu w przyszłości? Wyruszamy w świat historii, teraźniejszości i przyszłości.
Jak to ugryźć, czyli nauka konwersacji na wesoło
Rozmowa z dzieckiem jest nie tylko ważnym elementem w rozwoju jego kompetencji językowych, pełni również wielka rolę w tworzeniu bliskiej więzi rodzinnej. Rozmowa z małym dzieckiem zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa, zaspokaja ciekawość świata, buduje zaufanie. To najważniejszy sposób rozwiązywania sporów i trudności, którego warto nauczyć dzieci. To, ile czasu poświęcamy dziecku na rozmowę w dzieciństwie, będzie wpływało na jego relacje z innymi ludźmi w przyszłości.
Projekt „Jak to ugryźć? – czyli nauka konwersacji na wesoło” ma na celu wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólnie, aktywnie spędzony czas oraz wartościową rozmowę. Dzieci otrzymują do domu tzw. „Pakiet startowy” (jeden zestaw dla całej rodziny), w skład którego wchodzą: szklany słój (do przechowywania pytań do losowania, propozycje pytań na każdy miesiąc) i album na zdjęcia. Wraz z propozycjami pytań (w kategoriach przysłowia, ciekawostki ze świata, emocje, poznaj mnie, bon ton, wielka niewiadoma) w wiadomości mailowej rodziny otrzymują specjalne zadanie do wykonania wraz z dzieckiem w danym miesiącu.
Akademia Sztuk Przepięknych
Kina, multimedialne wystawy, nowoczesne centra edukacyjne są dobrze znane naszym przedszkolakom. Ale jak często, a może czy kiedykolwiek, bywają w tradycyjnym muzeum? Czy podziwiały obrazy, rzeźby, artystyczne instalacje? Czy miały okazję słuchać koncertu w filharmonii, oglądać balet czy uczestniczyć w wieczorku poetyckim?
Celem naszego projektu jest rozwijanie zdolności do bycia aktywnymi uczestnikami świata sztuki. Chcemy przygotować dzieci do jej świadomego odbioru. Wierzymy, że taką postawę można wypracować ucząc kontaktu ze światem sztuki, rozwijając w młodych odbiorcach potrzebę tworzenia oraz świadomość różnych form artystycznego wyrazu.
W naszej Akademii Sztuk Przepięknych kształtujemy poczucie estetyki, gustu i artystyczną wrażliwość. Jesteśmy przekonani, że to dobra inwestycja w sztukę pięknego życia. Zajęcia prowadzi rektor naszej Akademii Mona Kota – ekspert i znawca takich dziedzin sztuki jak: architektura, rzeźba, fotografia, rękodzieło, kinematografia, poezja i pisarstwo, teatr, taniec, malarstwo i rysunek, muzyka.
Strażnicy przyrody
W programie przedszkolaki poznają sekrety Ziemi i uczą się tego, w jaki sposób mogą dbać o naszą planetę. Ekologiczną edukację wspierają także zaproszeni goście i towarzyszą jej ekologiczne warsztaty plastyczne. Najprostszym ekologicznym podejściem do surowców, konsumpcji oraz energii jest stosowana w naszym przedszkolu „zasada 3R”: Reduce, Reuce, Recycle.
Jak ją rozumiemy w Ala ma kota?
Reduce = ograniczaj. Zasada ograniczania odnosi się przede wszystkim do unikania nadmiernego kupowania. Konsumpcjonizm prowadzi do gromadzenia wielu niepotrzebnych przedmiotów, które w rezultacie wyrzucamy.
Reuse – użyj ponownie. W dzisiejszym świecie króluje jednorazowość, a my staramy się, aby wszystkie dostępne dla dzieci przedmioty były wykonane z trwałych materiałów. Przedszkolne meble i pomoce wykonane są z drewna.
Recycle = odzyskuj. W przedszkolu używamy dwuwarstwowego papieru toaletowego wykonanego w stu procentach z celulozy pozyskiwanej w rewolucyjnym procesie recyklingu opakowań typu Tetra Pak znanych powszechnie jako kartony na mleko, sok czy inny napój.
Zabawy podwórkowe
To nasz autorski pomysł na wiosenno-letnie gry i zabawy podwórkowe. Na świeżym powietrzu uczymy dzieci starych, dobrych, ale czasem już zapomnianych gier i zabaw. Bawimy się w chowanego, gramy w klasy, kapsle, gumę, Zośkę, rozgrywamy dwa ognie. Korzystamy ze wspomnień rodziców, którzy opowiadają nam o ulubionych podwórkowych aktywnościach z czasów dzieciństwa.
Savoir vivre
Akademia Dobrych Manier to cykl zajęć zaplanowanych na 10 miesięcy, których symbolem jest profesor Grzecznosław Dobrzewychowany. Zdobywamy umiejętności m.in.: zachowywania się przy stole, dobrania stroju na różne okazje, przyjmowania gości i bywania w gościach, small talk i wiele innych, które świadczą o tym, że potrafimy odnaleźć się w każdej życiowej sytuacji. Wszystkie postępy w tej dziedzinie zapisujemy w specjalnych indeksach naszej Akademii.
Muzyka dla smyka
Na początku tego muzycznego projektu dzieci słuchają koncertu muzyki Fryderyka Chopina. Jesteśmy przekonani, że pierwsze muzyczno-teatralne spotkania z twórczością mistrzów zaszczepi w dzieciach radość słuchania muzyki klasycznej, która nie musi być aż tak bardzo poważna. Jesteśmy przekonani, że kształtuje ona gust i dobry styl muzyczny.
Drugie życie przedmiotów
Autorski program ekologiczny, czyli bardzo zabawny i praktyczny recykling przedszkolny. Instruujemy, jak wykorzystać zużyte, niepotrzebne już rzeczy. Wykonujemy z nich praktyczne, kolorowe przedmioty. Uczymy wrażliwości i szacunku do otaczającego świata.
Angielski codziennie
Codzienny kontakt z językiem angielskim.
Szkiełkiem i okiem
Cykl zajęć naukowych, podczas których odkrywamy świat nauki, zjawisk przyrodniczych i nowinek technicznych. Na zajęciach eksperymentujemy i doświadczamy. Nie boimy się trudnych pytań („skąd się bierze tęcza po deszczu? co to znaczy rosnąć jak na drożdżach? dlaczego nie można wymieszać oleju z wodą?”), prawie wszystko potrafimy udowodnić i udokumentować.
Codzienne czytanki
Współpracujemy z Fundacją Cała Polska Czyta Dzieciom i pod jej patronatem uczymy dzieci, że książki są ważne, a czytanie rozwija słownictwo i poszerza horyzonty. Codziennie czytamy bajki, wierszyki i opowiadania. Do wspólnego czytania zapraszamy także rodziców, babcie i dziadków. Do dyspozycji mamy też biblioteczki do wypożyczania i wymiany książek.
Gry planszowe i logiczne
W każdy piątek gramy w planszówki i gry logiczne. Uczymy, że gry planszowe i sprawnościowe (pchełki, bierki, jenga itp.) to świetny sposób na spotkania z przyjaciółmi i rodziną, że taka forma spędzania wolnego czasu to doskonała alternatywa dla komputera lub telewizji. Grając uczymy się planowania, strategicznego myślenia, wyciągania wniosków i przewidywania, liczenia, współpracy, zdrowej rywalizacji i zasad fair play.
Kompozycje śniadaniowe
Dzieci raz w tygodniu, pod okiem nauczyciela, mogą samodzielnie skomponować śniadanie z podanych do stołu zdrowych produktów. Wspólnie wyciskamy też soki z owoców i warzyw. Poznajemy w ten sposób kulinarne upodobania naszych podopiecznych, uczymy je podejmować decyzje.
Dyżurni
Wielu dorosłym przedszkole kojarzy się z dyżurami w stołówce albo w sali zabaw, dającymi poczucie ważności i odpowiedzialności. W Ala ma kota dyżurni dbają m.in. o aktualność kalendarza pogodowego, wyłączanie światła, zwierzęta przedszkolne, odkładanie zabawek na miejsce. Nosząc dumnie identyfikator, dzieci uczą się odpowiedzialności, organizacji i konsekwencji. Dyżurni dowiadują się też, jak przewodzić grupą i sprawiedliwie rozdzielać zadania.
Bajki pomagajki
Nauczyciele i psychologowie opracowali program aktywności z wykorzystaniem bajek terapeutycznych. Opisane w nich historie, zdarzenia, trudności i stresujące sytuacje mogą spotkać każdego. Świat w bajkach terapeutycznych jest często fantastyczny – nie brak w nim wróżek, magicznych przedmiotów, mówiących zwierząt. Pomysły na rozwiązanie problemów są realne i mądre. Czytając bajki, dajemy dzieciom wsparcie i poczucie bezpieczeństwa. Bajkoterapia to nie tylko czytanie i słuchanie opowieści, ale też wiele innych aktywności towarzyszących (malowanie, inscenizacje, muzyka, rozmowy), które utrwalają to, co w tych bajkach najważniejsze.