Chodzi nam o to, by skupiać się na wartości edukacyjnej pomocy dydaktycznych, a nie na dekoracjach.
Wielu rodziców zachwyca się wnętrzami naszych przedszkoli, które prowadzimy zgodnie z filozofią Marii Montessori. Wielu też pyta, dlaczego akurat tak wyglądają, tak inaczej niż inne przedszkola. Warto sobie o tym, choćby krótko, opowiedzieć.
W pedagogice Marii Montessori przestrzeń ma wartość edukacyjną. Uporządkowane od najłatwiejszych do najtrudniejszych materiały, naturalne tworzywa z jakich są zrobione, uczą szacunku do rzeczy i pozwalają na naukę w każdej sytuacji codziennego dnia.
Pewnie wiecie, że zarówno dorosły jak i dziecko mają kłopoty z koncentracją uwagi w pomieszczeniach pełnych kolorów. Psychologowie udowodnili, że trudno wtedy skupić się na rzeczach ważnych, ponieważ nasza uwaga pozostaje na kolorowych ścianach czy na dekoracjach w sali.
W naszych montessoriańskich przedszkolach dekoracje tworzą prace dzieci i są zawieszane na wysokości oczu młodego człowieka. Każda ekspozycja jest dla dzieci, a nie dla „zwiedzających” ?
Dodatkowo dzięki jasności pomieszczeń i mebli dzieci z łatwością znajdują materiały których szukają. Kolory w filozofii edukacyjnej Marii Montessori mają bardzo ważne znaczenie: brązowe schody, różowa wieża – tworzą kontrasty i ułatwiają naukę pojęć sensorycznych np. większy mniejszy.
Mnożenie to kolor czerwony, a dzielenie zielony. Kolorowy trójką uczy rozróżniania cyfr od jeden do dziesięć, np. 1 jest czerwona.
Chodzi nam o to, by skupiać się na wartości edukacyjnej pomocy dydaktycznych, a nie na dekoracjach. Dzieci lubią rzeczy proste i estetyczne, bo takie zachęcają do działania. Kiedy jest zbyt dużo bodźców, to nie wiedzą co wybrać. Widzimy to każdego dnia w naszych przedszkolach Ala ma kota House of Montessori.
Zobacz nasze wnętrza Montessori