W Ala ma kota uczymy i rozwijamy przez zabawę – ta forma aktywności jest dzieciom najbliższa. Jak dowodzi nasze doświadczenie, w ten sposób osiągamy najlepsze efekty. Tak jak rodzicom, tak i nam zależy na tym, by dzieci odnosiły w przyszłości sukcesy zawodowe i miały satysfakcjonujące życie prywatne.
Troszczymy się również o to, by przyszłe naukowe i zawodowe wybory naszych podopiecznych odpowiadały ich możliwościom, zdolnościom i pasjom.
Edukacja w Ala ma kota wyposaży je w umiejętności, które w przyszłości pomogą zrealizować ważne cele, korzystać z dóbr dynamicznie rozwijającego się świata i żyć w zgodzie ze sobą.
W świecie liter i języka
Pracujemy metodą prof. Bronisława Rocławskiego – „Glottodydaktyka”. To nauka polegająca na stawianiu liter na tak lubianej przez dzieci „zielonej trawce”. Z literami oswajają się już trzyletnie przedszkolaki. Dzieci uczą się wyodrębniać głoski i dzielić wyrazy na sylaby. Poznają pierwsze reguły ortofoniczne i ortograficzne, tak by uchronić się przed błędami w czytaniu i pisaniu w przyszłości. Zależy nam, by absolwenci Ala ma kota ruszyli do szkoły z umiejętnością płynnego pisania i czytania ze zrozumieniem. Współpracujemy z Fundacją Cała Polska Czyta Dzieciom i pod jej patronatem uczymy dzieci, że książki są ważne, a czytanie rozwija słownictwo i poszerza horyzonty. Stworzyliśmy specjalne biblioteczki – rodzice mogą z nich wypożyczać książki i wymieniać się nimi.
W świecie cyfr i logiki
Stosujemy sprawdzoną metodę prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – „Dziecięca matematyka”. Podczas zabawy liczymy, mierzymy, określamy długości, ważymy i orientujemy się w przestrzeni. Najmłodsi liczą to, co najbliżej nich, począwszy od palców. Starsze dzieci zapisują działania matematyczne, ćwiczą liczenie w pamięci i potrafią nazywać figury geometryczne. Uczymy też orientacji w czasie: nasi podopieczni liczą dni, tygodnie, miesiące i lata. W edukacji matematycznej przeliczamy kasztany, guziki, liście, muszelki itp. W ten sposób odwołujemy się do najbliższego otoczenia, skojarzeń i emocji, tak by wejście w abstrakcyjny świat liczb i działań było dla dzieci jeszcze prostsze.
W świecie artystycznym
Zauważamy i rozwijamy w dzieciach pasje artystyczne. By najmłodsi mogli za nimi podążać, organizujemy wiele zajęć plastycznych, artystycznych, kursy z ceramiki, tańca, gry na instrumentach. Zapewniamy bezpieczne i posiadające atesty narzędzia i środki. Doceniamy też potrzebę ekspresji i swobody. Właśnie dlatego stwarzamy dzieciom bezpieczne warunki materialne (np. duże przestrzenie do malowania, łatwo zmywalne powierzchnie) i zachęcamy je, by poprzez sztukę wyrażały siebie.
Dzieci biorą też udział w okazjonalnych przedstawieniach, organizowanych na specjalnie przygotowanych scenach. Uczą się występować publicznie i oswajać tremę. W ramach cotygodniowych atrakcji specjalnych często organizujemy wyjazdy do teatrów, muzeów i miejsc, gdzie dzieci spotykają się ze sztuką i kulturą.
W świecie przyrody i ekologii
Nasze przedszkolaki uczą się dbać o środowisko i wiedzą, że również od nich zależy, czy będą żyły w zdrowym i przyjaznym ludziom świecie. Uczymy je segregacji śmieci. Organizujemy zajęcia tematyczne o ekologii, prowadzone w salach przedszkolnych i podczas spacerów. Na zajęciach z cyklu „Szkiełkiem i Okiem” przybliżamy im świat nauki, eksperymentujemy i przyglądamy się przyrodzie. Odpowiadamy na „kłopotliwe” pytania, takie jak: skąd się bierze tęcza po deszczu, co to znaczy rosnąć jak na drożdżach, dlaczego nie można wymieszać oleju z wodą.
Organizujemy również wyprawy do Centrum Nauki Kopernik. Każda grupa opiekuje się zwierzęciem (wśród nich m.in. legwany, króliki i żółwie), znajdującym się pod stałą opieką weterynarzy.
W ramach programu „Drugie życie przedmiotów” uczymy, w jaki sposób wykorzystać już raz użyte przedmioty. W przedszkolnych ogródkach sadzimy warzywa i kwiaty. W kształtowaniu ekologicznych postaw pomagają organizowane wspólnie z rodzicami zbiórki karmy i ciepłych rzeczy, potrzebne zwierzętom do przetrwania zwłaszcza zimą (podziękowanie od schroniska). Chętni do proekologicznej współpracy rodzice mogą przynosić do przedszkola zadrukowane z jednej strony, niepotrzebne już kartki papieru, z których przedszkolaki zrobią dobry użytek.
W świecie muzyki
Zajęcia z rytmiki prowadzimy przy akompaniamencie pianina w przestronnych salach gimnastycznych przedszkoli. Tańczymy, gramy i śpiewamy. Uczymy się podstawowych pojęć muzycznych i rozwijamy muzyczną wrażliwość. Gramy na prostych instrumentach (w tym: cymbałki, bębenki, flety, grzechotki, trójkąty). Uczymy piosenek znanych, nowych i związanych ze świętami kalendarzowymi. Staramy się rozwijać w dzieciach zainteresowanie, pamięć i słuch muzyczny.
Realizujemy autorski projekt Muzyka dla Smyka. Jesteśmy przekonani, że pierwsze muzyczno-teatralne spotkania z twórczością mistrzów zaszczepia w dzieciach radość słuchania muzyki klasycznej, która nie musi być aż tak bardzo poważna. Jesteśmy przekonani, że kształtuje ona gust i dobry styl muzyczny.
W świecie ruchu
Na gimnastyce ogólnorozwojowej z elementami korektywy podnosimy sprawność fizyczną dzieci, kształtujemy prawidłową postawę ciała i pracujemy nad koordynacją ruchową. Korzystamy z przedszkolnej sali gimnastycznej, sprzętów sportowych i dobrze wyposażonego placu zabaw.
Jeśli u dziecka zdiagnozowano wadę postawy, oferujemy program korekcyjny, opracowany przez instruktora indywidualnego programu. W czasie zawodów sportowych uczymy zasad fair play, pokazujemy, jak cieszyć się ze zwycięstwa i dobrze znosić porażki. W ramach dodatkowych zajęć proponujemy zumbę, judo i jogę.
Gimnastykę i zajęcia sportowe prowadzą pasjonaci sportu: doświadczeni w pracy z dziećmi absolwenci Akademii Wychowania Fizycznego. Wśród nich między innymi trenerzy łyżwiarstwa szybkiego, piłki nożnej, kulturystyki i judo oraz II trener w Akademii Legii Warszawa. Nasi współpracownicy są medalistami wielu ogólnopolskich zawodów sportowych.
W świecie emocji i ludzi
Świadomość ciała oraz przestrzeni własnej i cudzej rozwijamy korzystając z metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Uczymy, jak rozwiązywać konflikty, informować o swoich potrzebach i ewentualnych trudnościach występujących w relacjach z dorosłymi i innymi dziećmi.
Uczymy, jak rozpoznać i nazywać własne emocje. Pokazujemy, czym jest mądra asertywność i jak istotne jest stawianie granic. Uczymy, jak wychodzić z tzw. strefy pozornego komfortu i radzić sobie ze zmianami. Razem z psychologami realizujemy program czytania „Bajek pomagajek”. Jesteśmy dumni, że absolwenci Ala ma kota zdają egzaminy do renomowanych szkół podstawowych.
Przedszkole Ala ma kota realizuje zadania wynikające z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego zawartej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., Nr 4, poz. 17).