Zależy nam, aby dzieci w Ala ma kota osiągały wysoką dojrzałości do kolejnego etapu edukacyjnego – tzw. dojrzałość szkolną.
Osiągają ją przez ćwiczenie umiejętności przydatnych im na co dzień, ułatwiających zaadoptowanie się do nowych warunków. W naszym przedszkolu rozwijamy następujące kompetencje z zakresu dojrzałości szkolnej:
Kompetencje poznawcze – w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej. Umiejętności dzieci w tym obszarze kształtowane są w oparciu o Podstawę Programową MEN i wspierane programami autorskimi wybitnych specjalistów – nie tylko teoretyków, ale też praktyków, którzy modyfikują swoje metody dostosowujące je do zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Dodatkowo włączamy do procesu dydaktycznego i wychowawczego autorskie projekty edukacyjne przedszkola Ala ma kota.
Kompetencje kluczowe
- Kreatywność i wyobraźnia – kształtowane poprzez aktywność plastyczną, muzyczną i teatralną.
- Budowanie wewnętrznej motywacji – wiara w siebie i w powodzenie podejmowanych działań.
- Umiejętność pracy w zespole – odczuwanie potrzeby realizacji wspólnych celów, wzbudzanie uczucia empatii.
- Odporność emocjonalna i społeczna – ukazywanie dzieciom sposobu radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych – wspierana projektem autorskimi „Moje korzenie i moje skrzydła”.
- Przedsiębiorczość – aranżowanie sytuacji z życia, w których dzieci podejmują samodzielne decyzje i radzą sobie z ich konsekwencjami, rozwiązują sytuacje problemowe
- Własna tożsamość – bycie Polakiem i obywatelem świata; ale przede wszystkim członkiem rodziny i małej społeczności.
Szczególną uwagę zwracamy na umiejętności, które szczególnie ułatwiają dzieciom adaptacje w pierwszych dniach szkoły: samodzielność, umiejętność autoprezentacji, odpowiedzialność z powierzone zadanie, komunikację i umiejętność nawiązywania relacji.
Ważnym elementem edukacji w naszych przedszkolach jest stały kontakt z językiem angielskim. Jest to codzienna praktyka nauki w formie : lektoratu – zachęcanie dzieci nie tylko do rozumienia i reagowania, ale przede wszystkim do mówienia w języku angielskim; kontaktu z książką czytaną po angielsku – booktalking; tzw. „praktyczny angielski” – aranżowanie sytuacji życiowo przydatnych np. zabawy w sklep, pasmanterię, zakupy w warzywniaku, na bazarze, wizyta w restauracji lub galerii sztuki itp.
Wszystkie umiejętności ćwiczymy z zachowaniem zasady – nauka przez ruch i zabawę.
Pamiętamy również o tym, że każde dziecko jest inne, że każde w innym tempie i w innym czasie osiąga swoje sukcesy w odniesieniu do poszczególnych kompetencji. Dlatego cały proces dydaktyczny i wychowawczy opieramy na zasadach indywidulanego wsparcia dziecka Dajmy dzieciom tyle czasu ile potrzebują. Wszystkie sukcesy dzieci i kierunki pracy z nimi omawiamy z rodzicami na Dniach Otwartych.
Pierwszą diagnozę dziecka wykonujemy już w pierwszych dwóch miesiącach roku szkolnego, wiemy wtedy w jakim kierunku chcemy wspólnie z dzieckiem podążać, w których obszarach jest uzdolnione, a kiedy będzie potrzebowało naszego wsparcia.
Zapraszamy
Zespół Ala ma kota